Ansatte – vår viktigste ressurs

Årsrapport 2021

Arrangementskompetanse er vårt viktigste konkurransefortrinn  

Vellykkede møteplasser skapes gjennom tett samarbeid på tvers av en samlet organisasjon med medarbeidere som besitter unik arrangementskompetanse.    
   
I et normalår er Stiftelsen Norges Varemesse gjennom NOVA Spektrum og Oslo Spektrum vertskap for møteplasser som involverer mer enn 5 000 utstillere og mellom 700 – 750 000 besøkende. I 2021 måtte vi imidlertid håndtere en krevende koronapandemi som skapte betydelige utfordringer for ordinær drift, og som stilte nye krav til hele vår organisasjon. Den ekstraordinære situasjonen har gjort det enda mer tydelig hvor viktig og verdifullt det er med omstillingsdyktige medarbeidere som brenner for å skape vellykkede møteplasser og arrangement.

Dyktige og engasjerte medarbeidere

Stiftelsen NOVA Spektrum preges av et høyt aktivitetsnivå med mange arrangement som ligger nært hverandre i tid. For å sikre at all relevant kapasitet og kompetanse stilles tilgjengelig i arbeidet med å skape vellykkede møteplasser kreves det god planlegging og et godt samarbeid på tvers av alle ledd i organisasjonen.  

Summen av alle medarbeidere som er i sving i forbindelse med de ulike arrangementene – fra salg og planlegging til praktisk gjennomføring og publikumshåndtering – representerer derfor verdifull spisskompetanse som bidrar til vellykkede møteplasser for både arrangører, utstillere og besøkende.

Glade og serviceinnstilte medarbeidere ved NOVA Spektrum

Leverte over forventet   

2021 ble i likhet med 2020 et annerledes og krevende år for både NOVA Spektrum og Oslo Spektrum som følge av koronapandemien. Mange av de planlagte arrangementene måtte flyttes, og blant de som ble gjennomført, skjedde store deler av planleggingen i uvisshet om arrangementene kunne gjennomføres eller ikke.  Et eksempel på dette er Oslo Motor Show som bokstavelig talt ble organisert fra kjøkkenbenken på hjemmekontor, men der alle involverte fra NOVA Spektrum like fullt bidro til at gjennomføringen og resultatet ble svært vellykket.  

«Det ble lagt ned en stor innsats av en samlet organisasjonen for å holde hjulene i gang mens pandemien pågikk, og for å sikre at aktiviteten raskt kunne komme i gang etter myndighetenes gjenåpning av samfunnet mot slutten av 2021.»  

Både underveis, og sett i ettertid, kan vi konstatere at våre medarbeidere leverte langt over forventet under vanskelige forhold. Det ble lagt ned en stor innsats av en samlet organisasjonen for å holde hjulene i gang mens pandemien pågikk, og for å sikre at aktiviteten raskt kunne komme i gang etter myndighetenes gjenåpning av samfunnet mot slutten av 2021.

Glade og serviceinnstilte medarbeidere ved Oslo Spektrum

Arrangementskompetanse er et av våre viktigste konkurransefortrinn  

For Stiftelsen NOVA Spektrum representerer unik arrangementskompetanse vårt viktigste konkurransefortrinn. Dette er kompetanse som ikke lar seg kjøpe eller rekruttere i ferdig form eksternt, men som utvikles gjennom gjensidig læring, erfaring og kompetanseoverføring på tvers av en samlet organisasjon over tid.   

«For NOVA Spektrum og Oslo Spektrum representerer unik arrangementskompetanse vårt viktigste konkurransefortrinn.» 

Betydningen våre medarbeideres samlede arrangementskompetanse representerer for å skape Norges beste møteplasser var avgjørende for oss i valget om å ta godt vare på alle våre medarbeidere gjennom perioden med pandemi. Et viktig grep var å sørge for at de som ble permittert i starten av pandemien, kunne komme raskest mulig tilbake til jobb. Samtidig har 2021 vist oss at det finnes stor omstillingskraft i organisasjonen, og at både NOVA Spektrum og Oslo Spektrum har et solid og godt arbeidsmiljø med medarbeidere som brenner for møteplasser og konsertopplevelser som bidrar til økt handel, kunnskapsdeling og inspirasjon – også når de ytre rammebetingelsene gjør det svært krevende å legge til rette for dette, og man må tenke nokså utradisjonelt for å holde hjulene i gang.   

Innholdsoversikt

Søk

2021